Velkommen til egne nettsider for OBOS-ligaen

I dag er vi glade for å presenterer egne sider for OBOS-ligaen.

OBOS-ligaen har ikke tidligere hatt egne hjemmesider, men vært en del av innholdet på Toppfotball.no. På obois-ligaen.no vil man finne ligaspesifikt innhold – både egenprodusert og innhold som løftes opp fra klubbene.

- Det har vært en utrolig spennende reise og et supert samarbeid mellom både leverandører, klubbene og ikke minst de supportere vi har snakket med, forteller Thomas Torjusen, medie- og IT-sjef i Norsk Toppfotball.
Han sier videre at det er gøy å se responsen fra klubbene.

Det har vært en utrolig spennende reise og et supert samarbeid mellom både leverandører, klubbene og ikke minst de supportere vi har snakket med

— Thomas Torjusen, medie- og IT-sjef i Norsk Toppfotball
-Ikke minst har det vært moro å se hvor fornøyde de var da de gikk igjennom opplæring på løsningen for få uker siden. Jeg er helt trygg på at klubbene nå får en brukervennlig, åpen og fremtidsrettet løsning, som gir et betydelig digitalt løft, fortsetter Torjusen. 

I perioden frem mot jul skal alle klubbene i både Eliteserien og OBOS-ligaen løftes over på nye nettsider. De nye sidene har hatt et meget stort fokus på supporteren og ikke minst på brukervennlighet og at de er universelt utformet.

- Jeg er stolt over å ha fått være med å utvikle den nye plattformen. Vi har sammen skapt et felles rammeverk der klubbene kan uttrykke sin egenart. Jeg håper og tror at den nye løsningen vil fungere godt for klubbene og partnerne - og er fortsatt litt spent på hvordan den blir mottatt av de som betyr aller mest: supporterne, sier Eirik Hafver Rønjum som har vært faglig ansvarlig fra Netflife Research.

Fokus på kampen

De nye nettsidene er bygget opp etter et responsivt vertikalt design med fokus på mobil først. Det er jobbet mye med strukturering og fokusering på den viktigste informasjonen ut på klubbenes forsider.

Sammen med Netlife Research er det utviklet en rekke moduler og løsninger som lett kan benyttes av klubbene og som vil gi gode brukeropplevelser.
Store og tydelige bilder med god kvalitet er løftet opp som viktige bærere sammen med en funksjonell videospiller. 

Nettsidene til klubbene skal forsterke klubbenes fokus og understøtte arbeidet med å få flere personer på kampene. Det er derfor utviklet en kampmodul med 3 forskjellige modus – en før kamp, en under kampen og en etter kamp. Denne vil gi relevant informasjon for brukerne av nettsidene og gi enkel tilgang til å kjøpe billetter. Selvsagt i klubbenes egne farger og uttrykk.

Eksempel på en slik kampmodul:

Her er et eksempel på hvordan en før kampen-modul vil kunne se ut
Her er et eksempel på hvordan en før kampen-modul vil kunne se ut
Her er et eksempel på hvordan kamp-modulen ser ut underveis i oppgjøret
Her er et eksempel på hvordan kamp-modulen ser ut underveis i oppgjøret
Her er et eksempel på hvordan det kan se ut etter kamp
Her er et eksempel på hvordan det kan se ut etter kamp

Innhold er design

I forbindelse med opprettelsen av de nye klubbsidene er det stort fokus på at innhold er design. Dette tas opp gjennom store bilder som sørger for fokus på det man skriver om.

Innholdet er derfor en hoveddel i designet, men man har i tillegg sett på klubbenes logo, farger og mønstre for å kunne forsterke klubbfølelsen.

Mønstre, farger, flagg og fotballmagasiner har dannet bakteppet for designet.
Mønstre, farger, flagg og fotballmagasiner har dannet bakteppet for designet.

Det benyttes store overskrifter for å få frem tydeligheten på hva man ønsker å kommunisere.

I selve artikkelene har klubbene fått en rekke mdouler som kan benyttes og disse gir mer lesevennlige artikler.

Løsningen er laget responsiv med fokus på mobil først, noe som stemmer godt med bruken da rundt 70% av brukerne besøker klubbenes nettsider via mobile enheter.

Svært positive og forventningsfulle klubber

For Norsk Toppfotball har det vært svært viktig med en bred og involverende prosess i forbindelse med den nye medieplattformen.

Den nye nettsiden innebærer flere vesentlige skifter fra den forrige, både for leseren og for dem som jobber med publisering på siden

— Svend Anders Karlsen-Moum, markedssjef i Fredrikstad Fotballklubb
Med 32 klubber i de to øverste ligaene er det en rekke hensyn å ta da det er stort spenn mellom klubbene og løsningen skal hensynta om man er en klubb med bare fokus på topp eller en klubb med fokus på bredden.

-Den nye nettsiden innebærer flere vesentlige skifter fra den forrige, både for leseren og for dem som jobber med publisering på siden. Godt innhold får nå bedre plass, og vi kan lettere tilpasse oss de ulike periodene av året vi er inne i. Vi er godt fornøyd med hva leverandøren og Norsk Toppfotball har utviklet for klubbene med den nye løsningen, og håper dette også gir flere som har lyst til å bidra økt lyst til å engasjere seg i medieteamet vårt, sier markedsansvarlig Svend Anders Karlsen-Moum. Han fungerer også som redaktør for FFKs nettsider.

...en kanonbra kanal for fansen

— Ole Sivertsen, markedssjef i MIF
- Vi er svært fornøyd med å presentere nye nettsider med det vi synes er et appellerende design og gode funskjoner for innhold. Først og fremst er dette en portal for fansen, hvor de gjennom hele året skal finne de siste nyhetene, fakta, statistikk, videoer og godt lesestoff, sier markedssjef i MIF, Ole Sivertsen.

Kortreist teknologi

Den nye medieplattformen baserer seg på kortreist, norsk programvare fra Enonic (web og applikasjonsplattform) og Qbrick (video- og streamingplattform). Enonic brukes allerede av Toppklubbenes partner på ny medieplattform er klar 
kunder som Posten, Gjensidige, Norsk Tipping og NAV. Qbrick brukes av blant andre Norsk Tipping, Fotballforbundet og fremover også av NRK. 

Hovedpartner rundt løsningen har vært Netlife Research. De er et digital designbyrå med 70 medarbeidere med spisskompetanse på brukervennlige, digitale løsninger.

Med seg har de hatt Seeds Consulting som har bidratt med teknisk spisskompetanse. Sammen har de gjennomført utvikling, design, overføring fra tidligere løsning og integrasjoner med andre systemer i tillegg til drift, videreutvikling og brukerstøtte.

For ytterligere informasjon:

  • Thomas Torjusen, Norsk Toppfotball – 934 986 93
  • Jørgen Andreassen, Netlife Research, telefon 481 06 199
  • Steinar Magnussen, Seeds Consulting, telefon 957 31 083


Linker:

Annonse fra Obos-ligaen: